Vill tipsa om en kanon middag. En perfekt bjudrätt då den nästan lagar sig själv… tjälknöl. Jag gjorde min på älgkött och det bara smälter i munnen. Jag brukar sätta in min i ugnen på kvällen just innan jag går och lägger mig. Direkt på morgonen stoppar jag i en köttermometer. Tjälknöl med rotfruktsgratängför 4 personer1 st fryst älgstek (eller nötstek)LAG;1 liter vatten1dl salt2 msk socker10 vitpepparkorn2 msk sambal oelekGÖR SÅ HÄR;Sätt ugnen på 75 grader CLägg den frysta steken i en ugnssäker form. Ställ in i nedre delen av ugnen ca 10 timmar. Stick in en köttermometer efter 6-8 timmar. Låt stå i ugnen tills innetemperaturen i köttet är 65-70 grader C.Lag: Koka upp ingredienserna till lagen i en kastrull. Låt kallna.Lägg den varma steken i lagen när den är kall. Fyll på vatten så att det täcker köttet.Låt köttet ligga i lagen i kylskåpet 4-5 timmar. Skär köttet i tunna skivor.Rotfruktsgratäng500g potatis2 morötter2 palsternackor5 dl grädde1 msk konc kalvfond2 vitlöksklyftor2tsk torkad timjan2 dl riven parmesan.GÖR SÅ HÄR;skala och skär alla rotfrukter i stavarblanda med kryddorna, häll på gräddeströ över ostenSätt in i ugnen 225 grader ca 30-40 minuter.Servera med köttet.
Previous Post: First Noel
Next Post: Den årliga testen