Jul i norr

Adventstiden går alltid så fort. Därför är det underbart att i år får vi nästan en hel vecka mellan 4:e advent och julafton. Det förlänger säsongen lite grann. I år har våra flickor varit med och bestämt hur adventsmiddagarna ska se ut. Och önskemålet…

Med tonåringar kan man aldrig veta… Men de ville fortfarande baka pepparkakor Och de gick in helhjärtat med entusiasm.Intresset räckte även till att dekorera

Julmarknad på Maria Theresien PlatzEn av mina favoriter under vårt besök. Denna marknad låg mellan konstmuseet och naturhistoriska riksmuseet. Här kan man köpa hantverk. Atmosfären var mycket trevlig. På den här marknaden stannade vi ganska länge. Bra…

Igår var jag på resande fot hela dagen. Vi landade hemma i Luleå halv sex tiden på kvällen. Då maken kom till flyget för att hämta oss fick barnen fixa adventsmiddag.De hade dukat…Och lagat pizza Bianca med päron, valnötter och lufttorkad skinka. Så…

När vi kom fram till Wien Rathaus regnade det väldigt mycket. Parken var vackert pyntat. Tyvärr gör inte bilderna som jag tog rättvisa för hur fint det var. I slutet av detta inlägg har jag kopierat in några bilder från deras hemsida.Godis och vackert…

Vi besökte 7 olika julmarknader i centrum av Wien. De låg alla i en rundslinga rätt så nära varandra.  I början av dagen var det rätt så ok väder. Molnigt, 4 grader varmt. Den första marknaden låg runt Stephansplatz. Alltså vilken byggnad!Här sålde de…

Ny dag, ny stad i nytt land. Vi tog tåget till Wien i  Österrike. En sån Vacker stadVi började vår dag med en massa kändisar…Detta var första gången jag besökte en vaxkabbinet. Helt fantastisk upplevelse. Så verklighetstrogna. Man blir förvånad över …

Detta är bilder från nästa julmarknad här I Bratislava. Allting ligger i Gamla stan. Mysiga gränder, restauranger, pubar och små affärer.

I onsdags tog jag och min syster flyget till Wien. Därifrån reste vi vidare till Bratislava i Slovakien.Och idag har vi vandrat runt, runt.På förmiddagen besökte vi ett shoppingcenter med fin julstämning.Vi fikade. Riktigt gott.Sen blev det ett besök …

När jag var till Finland hittade jag dessa söta chokladskedarIgår kväll använde vi dem när vi åt kvällsfika.Jag kokade mjölk och sen fick nallen och snögubben ett varmt bad.Chokladdrycken blev väldigt söt. Lite nogat smak. En kul grej, men för söt för…