Osunda tomtevanor?

  För några år sen skrev jag ett inlägg om läskiga jultomtar och varför jag inte är helt förtjust i den typen av tomtar (dåliga barndomsminnen). En tanke som slog mig häromdagen när jag snubblade över en samling äldre porslinstomtar på loppis var att väldigt många av dem ser rätt osunda ut, avbildade med en pipa antingen i handen eller munnen.. Det här känns helt klart som ännu en bra anledning att undvika den här sortens gamla jultomtar, utöver att de ser ganska läskiga ut då såklart…