Jag är inget fan av sill. Jag vill verkligen lära mig att äta det då sillen är en sån stor del av vår matkultur. Min man har fått köpa färdig sill då han är den som ätit det. Men i år fick jag inspiration att lägga in sill själv. Det är mycket enkelt och vilken skillnad i smaken! Ja, jag har ätit sill denna jul.Jag la in tre olika sorter;Romsill:1 förpackning 5- minuters sillCremefraiceValfri rom, jag tog finkornigtMajonnäsDillGräslökBlanda såsen och rör ner sillen i bitarLöksill;Koka ett lag av 0.5 del vinäger, 1 dl socker och 1.5 dl vatten.Lägg i 8 kryddpepparkorn i lagen1 förpackning 5- minuters sillRödlök, silverlök och purjolök skivat.Varva allt i en burk, häll på lagen.Citrussill:Koka ett lag av 0.5 del vinäger, 1 dl socker och 1.5 dl vatten.En förpackning 5-minuters sillPurjolök, mandarin, lime i skivorSkäl av en halv citron i strimlor2 lagerblad2 stjärnanis4 kryddpeppar kornVarva allt i en burk och häll på lagen.Alla sillarna håller ca 1 vecka i kylskåpet. Citrussillen var min favorit.Kanske jag blir sillätare trots allt.Toppbetyg från alla gäster för alla 3 sorter.
Previous Post: Vår julafton
Next Post: God fortsättning folket