I år har vi bestämt oss för att maxa julen och det innebär bland annat att fira novent. Att vi maxar i år beror på att vi vill avsluta året på ett roligt och minnesvärt sätt efter detta Corona år. Så idag äter vi saffranskaka och ser julfilm. Saffranskaka 200 gram smör 2 ägg 3 dl socker 0,5 gram saffran 1 msk vatten 1,5 dl mjölk 4 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver Blanda saffran med vatten. Låt stå i kylen i 20 minuter. Smält smöret och tillsätt mjölk och saffran. Vispa ägg och socker. Tillsätt smörblandningen och rör ihop. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det. Häll i smord form. Grädda i 175 grader i ca 45 minuter.
Previous Post: Fröknäcke
Next Post: Dufvenkrooks Sprarkling Winter Edition