Vissa saker bara måste finnas för att det ska bli jul. Biskvier är en lika självklar sak i min jul som hyacinter.Det här är ett recept på riktigt goda och enkel bakade biskvier (som jag gör i miniformat).275 gram mandelmassa1 äggvitaFyllning;50 gram mörkchoklad125 gram rumsvarmt smör1 1/2 dl florsocker2 tsk vaniljsocker1 äggulaTopping;150 gram mörkchokladSätt ugnen på 175 grader.Riv mandelmassan grovt, arbeta in äggvitan.Spritsa ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper.Grädda bottnarna mitt i ugnen ca 12 minuter. Lossa från pappret låt kallna med undersidan uppåt.Fyllning; Smält chokladen över vattenbad.Vispa ihop övriga ingredienser till fyllningen, rör i den smälta chokladen.Bred chokladkrämen toppigt på bottnarna.Låt stelna i kylskåpTopping; smält chokladen över vattenbadDoppa biskvierna i chokladen låt stelna.Nu blir det Dessertmästarna på kanal 5. Det enda mat- och bakprogram som jag ser på tv.Bild lånad från nätet
Previous Post: Dessertmästarnas jul
Next Post: BittesJul på Spotify