Pepparkaksgranola med tranbär och mörk choklad

Vad är det som verkligen inte ser ut som pepparkaka, men som smakar och doftar nästan likadant? Jamen allting som har pepparkakskrydda i sig förstås. Häromdagen när jag skulle fylla på mitt lager med hemgjord granola fick jag plötsligt ett väldigt pepparkakssug och bestämde mig för att göra en juligare variant. Det blev supergott, och inte nog med det: morgonen därpå doftade hela huset fortfarande pepparkaksbak. Jag utgår alltid från det här receptet men tar det som råkar finnas i skåpet för tillfället, och denna gång lyxade jag dessutom till det rejält och adderade både tranbär och riktigt mörk choklad. Pepparkaksgranola med tranbär och mörk chokladca 20 portioner9 dl havregryn2 dl pumpafrön1 dl linfrön2 dl grovhackade nötter (jag tog cashew och mandel)½ dl chiafrön2 dl vatten2 tsk kanel2 tsk kardemumma½ tsk ingefära½ tsk nejlika½ dl mörk sirap1 dl farinsocker0,75 dl solrosolja1 msk honung150 g torkade tranbär80 g mörk chokladGör så här:Blanda gryn, frön och nötter i en bunke. Häll vatten, kryddor, socker, sirap, olja och honung i en kastrull. Värm blandningen försiktigt; den ska inte koka, utan bara smälta samman. Häll blandningen över alla torra ingredienser i bunken. Blanda ordentligt och sprid ut på två plåtar klädda med bakplåtspapper. Rosta i ugnen på 175 grader i ca 30-35 minuter. Rör om med jämna mellanrum och håll koll så att granolan inte bränns vid. Låt svalna och tillsätt sedan tranbär och grovhackad choklad.Smaklig frukost- eller mellanmålsstund!